sunnuntai 7. tammikuuta 2018

Vuosi 2017 pähkinänkuoressa

Vuosi 2017 oli mullistava mutta samalla hyvin rauhallinen, myös matkustusrintamalla. Sitä eli kerrankin hetkessä ja seesteisesti kotona. Siitä johtuen tuntuu hassusti siltä, etten käynyt viime vuonna oikeastaan missään, vaikka jonkin verran tuli kuitenkin matkustettua. Mitä viime vuoteen sitten mahtui matkustusrintamalla?

Tammikuussa vietimme leppoisan lomaviikon (melkein) ihan vaan kotona. Olimme kaksi yötä Oulussa, ihanassa Lapland hotellissa. Teimme sieltä päivämatkan Haaparantaan. Tällä reissulla päätimme vuorokauden sisällä myös tulevan lapsemme nimen (postaus vesieläin selviää myös kuivalla maalla).

Huhtikuussa pääsiäisenä olimme viimeisen kerran (pitkään aikaan siis) puolison kanssa kahdestaan ulkomailla, Slovenian Ljubljanassa. Matka oli hyvin onnistunut ja kohde erittäin miellyttävä ja rauhallinen! Tämän jälkeen rauhoitimme matkustamisen ja keskityimme hetkeksi vain tulevaan perhe-elämään (postaus Tienristeyksessä).

Kesäkuussa saimmekin suloisen täydennyksen perheeseemme. Häneen tutustuttuaan näimme hyvin pian, että hänen kanssa olisi vaivatonta matkustaa. Siispä haimme puolisoni aloitteesta vauvalle 3 viikon iässä oman passin. Puoliso oli jo ennen vauvan syntymää puhunut, että jos kaikki menee hyvin, voisimme tehdä pienen "kokeilumatkan" Ruotsiin.

Heinäkuussa teimme ensin kahden yön kotimaanmatkan häihin Saloon (postaus Kotimaa Mathildedalin ruukkikylä ja Teijon kansallispuisto). Tykkäsin tosi paljon tutustua ihan kotimaassa uuteen paikkaan, josta en ollut aiemmin kuullut. Siellä kun oli hyvin kaunistakin ja sää oikein hyvä. Pitkä automatkakin sujui hyvin.

Viikon päästä tästä, teimme päivä Tukholmassa risteilyn, vauvan ollessa 5 viikon ikäinen. Kumpikaan meistä ei ollut käynyt aiemmin Tukholmassa. Sekin matka sujui tosi hyvin, oli vaan niin pikainen piipahdus, etten itse oikeen ehtinyt saada minkäänlaista mielipidettä Tukholmasta (olimme perillä n. 12 h), puoliso sen sijaan ehti tykästyä kaupunkiin. Hirveän pitkä automatka ja laivamatka molempiin suuntiin siihen nähden, että kävi vaan kääntymässä. No mutta, oli kiva käydä laivallakin pitkästä aikaa! Huomasin kyllä, etten ole ihan sinut laivamatkustamisen kanssa, sillä pelkäsin yöllä laivamoottoreiden ääniä "mitä nyt tapahtuu!?".

Meillä oli nyt matkustusmyönteinen vauva, jonka kaksi edeltävää ensimmäistä reissua olivat sujuneet hyvin. Puolisolla oli vielä kesälomaa jäljellä, joten aloimme miettiä jotain extempore kesälomareissua. Johonkin olisi kiva vielä mennä, mutta minne? Oli keskikesä, sesonkiaika ja kesä oli vielä huonohko sään puolesta, näistä johtuen olivat kaikki lentojenhinnat niin lyhyellä varoitusajallakin niin korkeat (vertaan aina kuinka edullisesti pääsisi toisena ajankohtana, en halua maksaa ylihintaa sesongista), tämän vuoksi ei oikein mitään sopivaa kohdetta löytynyt. Mietimme mm. Saksaa, Norjaa, Viroa, paljon myös kotimaata kuten Kolia, Hankoa, Oulunjärveä, Kiilopäätä, Inaria...

Tuli aika pian sellainen olo meille molemmille, että siinä oli väkisin etsimisen fiilistä, eikä kumpikaan nauttinut siitä sitten yhtään! Sen vuoksi mikään kohde ei kunnolla kolahtanut eikä päätöksiä tehty. Eri asia jos matkakohde olisi ollut valmiina päätetty ja varattu aikaisemmin, oltaisiin oltu valmiina lähtemään mutta nyt piti lyhyessä ajassa yhtäkkiä päättää mihin lähteä. Uitiin vastavirtaan ja sanoin puolisolle, että jos pitäisi kysyä sydämmeltä, mihin se haluaisi nyt matkustaa niin vastaus olisi pohjoinen. Ulkomaille ei tarvitse päästä, mutta pohjoiseen tahtoisin. Meillä oli autonhuolto edessä vasta kesäloman jälkeen, joten pitkä automatka/roadtrip tippui sen vuoksi pois. Tässä taas huomasi, että väkisin yrittämällä ei saa oikein mitään hyvää aikaiseksi. Ajattelin kuitenkin, että ensi kesälle on pakko olla jo hyvissä ajoin valmiit suunnitelmat, ettei sama toistuisi ja lomalla aika menisi ohjelmaa keksiessä!

Lopulta teimme ainoan kesälomareissun Lauhanvuoren kansallispuistoon! Siellä patikoimme Spitaalijärvelle, paistoimme makkarat ja keitimme nokipannukahvit. Niin tavallista ja silti niin taivaallista! Päiväretkemme oli myös mieleenpainuva, sillä kun olimme lähdössä pois päin, yksi koiristamme löi totaalisesti jarrut päälle eikä suostunut kävellä metriäkään. Lopulta puoliso sai kantaa koiramme autolle asti nuotiopaikalta, saimme kuitenkin kävellä kauniissa auringonlaskussa. Koirasta johtuen olimme kotona vasta klo 1 yöllä ja vauva itki autossa väsymystään ja nälkäänsä. Se oli sellainen paluumatka, että päätimme yksimielisesti kesälomareissumme olla siinä tämän kesän osalta.

Lokakuussa lähdimme tosi lyhyellä varoitusajalla Prahaan. Olin jo raskausaikana muistuttanut puolisoani lukuisia kertoja, että lähdemme tänä vuonna vauvan ollessa 5 kk, koko perhe minulle tärkeäksi muodostuneelle marraskuu lomalle. Juuri kun kohde oli valikoitunut Floridan Lauderdale by the seaksi ja suunnitelmat kävi kuumana, tuli yllättäen miehen työpaikanvaihto ja siinä meni kaikki lomasuunnitelmat (pitkäksi aikaa) ihan uusiksi. Olin odottanut marraskuun lomaa hyvin paljon ja muutama viikko meni ihan ajatusta sulatellessa, etten 'valoon' tänä vuonna pääsekään. Florida muuttui siis tällä kertaa lokakuiseksi Prahaksi. Muutama vuosi aikaisemmin en ollut ajatellut sinne palaavani, mutta näin jälkikäteen oli kiva saada taas toinen vinkkeli kaupungista! Oli myös vauvan ensimmäinen lentomatka ja vaikka lentomatka sujui ongelmitta, oli kuitenkin hyvä kokeilla ensin lyhyellä lentomatkalla ennenkuin lähtee kaukolennolle. Mitä Floridaan tulee, niin sinne menemme vielä!

Marraskuussa puoliso ehdotti, että lähtisimme loppukuusta jälleen kerran Ruotsiin. Sanoi, että tällä kertaa saan päättää kohteen (Uumaja vai Haaparanta) ja purkaa siihen kaiken matkakuume-energiani! Päädyin taas Haaparantaan, sillä laivamatka Uumajaan olisi mukavampi kesällä ja tykkään kuitenkin roadtripeistä. Yövyimme tällä kertaa yhden yön Torniossa, myöskin ihanassa Hotelli Olofissa, jossa saimme seurata vauvan konttausharjoituksia isossa huoneistossa. Piristi paljon tällainen miniloma taas!

Joulukuussa, lähdin siskoni ja vauvani kanssa Riikaan joulumarkkinoille. Viime joulumarkkinareissusta oli jo taas pari vuotta aikaa. Päädyimme Riikaan lyhyen lennon ja edullisuuden vuoksi. Viime Riikan matkasta oli jo 10 vuotta aikaa, luulin muistaneeni miltä kaupunki näytti, mutta kuinka paljon voikaan ihminen unohtaa 10 vuodessa! Kaupungissa oli ihanan vähän turisteja ja vietimme joulumarkkinoilla runsaasti aikaa, siellä oli ihanan leppoisa ja jouluinen tunnelma. Oli taas tosi kiva reissu! Vauvalle ehdimme ottaa 6 kk iässä MPR-rokotteen matkaa varten.

Monet vuoden 2017 matkat koostuivat piipahduksista Ruotsiin, kotimaan hotellilomista tai kaupunkilomista lyhyen lentomatkan päässä. Kaikki lomat olivat jokatapauksessa tänä vuonna tosi kivoja ja onnistuneita vaikkei tänä vuonna kovin kauaksi päästykään :) Tuli käytyä vanhoissa kohteissa uudestaan ja se oli varsin virkistävää nähdä vanha kohde uusin silmin. Kotimaan kaikki hotellivalinnat olivat myös erittäin positiivisia!

Aloin jo keräämään vauvalle joka ulkomaankohteesta jonkun matkamuiston. Toivon, että ainakin lapsuusiässä luulisi sen toimivan myös matkahoukuttimena, kun tietää saavansa joka kohteesta esimerkiksi uuden lelun. Tukholman reissulta jäi muistoksi "Stokkis" koira, Prahan reissulta narun perästä vedettävä koira (jolla ei ole nimeä) ja Riikan reissulta "Rix" kettu.