tiistai 29. elokuuta 2017

Interrail reissuni yksin 11/2013

Vuonna 2013 se yhtäkkiä tapahtui. Olin n. 15-vuotiaasta lähtien haaveillut Interrail matkasta, mutta en millään vaikka kuinka yritän, muista miksi se ei toteutunut kun vasta 10 vuotta myöhemmin. Ehkä syy oli matkaseuran puute, tai sitten se haave ei vaan saanut tuulta purjeisiin kunnolla. Nyt matka toteutuikin aivan yhtäkkiä. Katselin Euroopan sisäisiä lentoja, mitä maksaisi siirtyä paikasta toiseen, jos hyödyntäisi halpalentoyhtiöitä. Tulin siihen tulokseen, että matka-ajasta kuluisi paljon aikaa lentokentältä/lentokentälle siirtymiseen ja lentokentällä odotteluun. Sitten hoksasin! Voisinkin siirtyä paikasta toiseen junalla ja perille päästyäni olisin aina kohteen keskustassa. Lisäksi junalla matkustaminen on ympäristöystävällisempää, tosin sitä en tullut silloin vielä ajatelleeksi. Ilahduin kun näin, että oli lyhyempiäkin Interrail vaihtoehtoja tarjolla. Siitä se ajatus lähti vyöryämään, eikä minua enää pysäyttänyt tällä kertaa edes matkaseuran puute, päätin lähteä yksin.

Yksin lähteminen oli samalla tosi kutkuttavaa ja jännittävää, mutta se myös pelotti tosi paljon. Itse matkustamista en pelännyt lainkaan, en vaan ollut aiemmin viettänyt paljoa aikaa yksin, joten se herätti ajatuksia, miten pärjään yksinolemisen kanssa. Hävetti, sillä toiset lähtevät yksin reppureissailemaan kuukausiksi toiselle puolelle maailmaa ja itse olin jo valmiiksi kuolemassa ikävään kun olin lähdössä reissuun vain pariksi viikoksi. Minulla oli kaksi paluulippua, matkan päällä selviäisi kummalla lennolla tulisin kotiin, 12 vai 16 matkapäivän jälkeen. Mietin paljon etukäteen, onkohan matkani aivan liian lyhyt vai liian pitkä ensimmäiseksi soolomatkaksi. Vasta matkan päällä tulisin saamaan vastaukset kysymyksiini. Jännittäminen taisi vain kertoi siitä, että minulla oli työstettävää sen kanssa, että osaisin olla myös yksin.


Innostuin lopulta siitä ajatuksesta, että matkustaisin yksin. Se toi mukanaan paljon hyviä puolia, enkä lopulta enää halunnutkaan ketään mukaani. Sain yksin päättää kaikesta, matkareittini, mihin menisin, missä olisin ja kuinka kauan, missä asuisin ja missä söisin. Odotin matkalta hirmuisen paljon joulumarkkinoita, ruokaa ja maisemia. Tämä olisi minun ikioma matkani itseni kanssa. Matkapäiväkirjani sai tämän reissun aikana todella ison roolin, olemalla matkakumppani jonka kanssa vaihdoin tiiviisti ajatuksia. Se toimi kirjaimellisesti matkapäiväkirjana syvimmässä merkityksessään.

Interrail matkani ei kuitenkaan ollut siitä perinteisestä päästä, matkustin nimittäin kesän sijaan synkimpään aikaan marraskuussa. Matkareittini kulki Saksan, Tsekin, Puolan, Itävallan, Slovakian ja Unkarin mailla. Ostin n. 1½ kk ennen lähtöä rautatieasemalta lyhimmän mahdollisen Interrail global passin, 5 pv / 10 pv (näitä lippuja ei enää myydä, vaan tilalle on tullut mielestäni parempi versio 5 pv / 15 pv, se antaa enemmän joustovaraa). Interrail lippua ostaessa, tuli jo tietää ensimmäinen matkapäivä, mistä se 10 pv astui voimaan. Jos haluaa venyttää matkaa tai säästää matkustuspäiviä, kannattaa lähteä kohteeseen jo ennen lipun voimaantuloa jolloin lipusta ei vielä kulu päiviä. Itse tein niin koska matkani oli niin lyhyt. Lensin suoraan ensimmäiseen kohteeseen, jossa olin pari päivää ennenkuin Interrail-lippuni astui voimaan. Halutessaan saa laskea loman jatkuvan kohteessa vielä lipun päättymispäivän jälkeen, jolloin saa vielä enemmän irti.

Interrail lippuni oikeutti siis junalla matkustamiseen rajattomasti Euroopassa 5 päivänä 10 päivän sisällä. Klo 00:00-23:59 välinen aika oli yksi matkustuspäivä ja aina laskettiin junan lähtöaika. Jos esim lähdin yöjunalla 22:29 ja olin perillä vasta seuraavana päivänä, laskettiin vain edellinen päivä matkustuspäiväksi. Siinä sai vähän kikkailla lähtöaikojen kanssa ja hyödyntää yöunia, niin ei mennyt valveillaoloaika junassa istumiseen. Lippuun tuli merkitä tarkasti oikea päivämäärä, kellonajat, lähtöpaikka ja saapumispaikka ja junanro. Yöjunista meni Interrail lipusta huolimatta pieni varausmaksu, riippuen hyttityypistä.


Koska en ollut kovin usein wifin päässä, tein matkalleni mukaan oman Interrail vihon johon kokosin yhteen tärkeitä tietoja. Halusin että kaikki tärkeä tieto löytyi helposti ja nopeasti yhdestä paikasta, eikä tarvinnut raahata useita lappuja mukana tai etsiä jatkuvasti nettiä. Vihosta löytyi mm. nämä tärkeät tiedot:

  • Kotimaan junalipun aikataulu
  • Lentokenttäbussin nro:n ja aikataulu
  • Lentoaikataulut
  • Matkareitti ja suunnitelmat
  • Majapaikkojen nimet, päivämäärät, hinnat, osoitteet
  • Majapaikkojen check in ja check out ajat
  • Tarkat ohjeet juna-asemalta majapaikkaan, miten löydän perille
  • Juna-asemien nimet
  • Matkareittien aikataulut ja reitin rautatieyhtiö
  • Vaunupaikkatyypit ja hinnat
  • Valuuttakurssit
  • Pankkikorttien sulkupalvelun puhelinnrot
  • Läheisten puhelinnrot
  • Suurlähetystöjen puhelinnrot ja osoitteet
  • Kohdekaupunkien tulostetut lähikartat ja majapaikka ruksattuna karttaan
  • Kopiot matkavakuutuskortista ja passista 

Ennen matkaa tein matkustusilmoituksen ulkoministeriöön. Passeista ja muista tärkeistä tiedoista oli hyvä olla myös kopiot sähköpostissa ja kotona, sillä jos kaikki tavarat vietäisiin, sähköpostiin pääsisi aina jostain.


Lähdin pienellä 50 l rinkalla matkaan, pakkasin hyvin kevyesti ja mukaan vain vaatteita, joita käytin kotona harvoin ja olivat menossa kirpputorille. Ajatuksena oli lahjoittaa vaatteeni jollekkin kodittomalle, mutta en törmännyt yhteenkään jolle olisin voinut ne antaa, joten jouduin heittää osan pois. Näin tein rinkastani kevyemmän, koska tarkoitus oli shoppailla niiden tilalle uusia vaatteita matkan varrelta. Pakkasin esimerkiksi mukaan vain parittomia sukkia, sillä niillä ei tekisi enää mitään eikä kukaan muutenkaan katsoisi mitä sukkia minulla oli kengissäni. Päällysvaatteisiin kiinnitin paljon huomiota, matkakenkinä oli tukevat ja lämpimät goretex kengät ja säänkestävä takki, pipo, kaulahuivi ja hanskat, jotta pysyin lämpimänä. Mukaan oli muistettava pakata myös korvatulpat, laturit ja lukko, kaikki ylimääräinen oli jätetty pois. Yöjunissa minulla oli paidan alla vyö jossa oli passi ja rahat.


Tässä blogissa tulen siis kertomaan omakohtaisista kokemuksista Interrail matkastani yksin. Tervetuloa matkaan mukaan! Vihdoinkin saan jakaa kokemukseni, eiköhän lähdetä! :)
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti