torstai 23. heinäkuuta 2015

Häämatkamme Mauritiukselle

Häämatkakohteen valinta ei ollut kovin helppo, pyörittelimme monia erilaisia kohteita, mutta lopulta päätimme lähteä tällä kertaa kauemmaksi, johonkin mihin emme muuten välttämättä heti matkustaisi. Varasimme matkan Tjäreborgin Flex-valikoimasta ja lensimme kohteeseen Pariisin kautta Air Mauritiuksella, olimme muuten tosi tyytyväisiä kyseiseen lentoyhtiöön! Kun astuimme koneeseen, oli jokaiselle matkustajalle jaettu pieni matkapussukka, joka sisälsi matkahammasharjan, pienen hammastahnan, kamman, silmälaput, korvatulpat, lentosukat ja kynän. Aivan mahtava! Lennon henkilökuntakin oli lentokoneessa niin ihailtavan mukavia, aivan kuten määränpäässäkin oli. Ruoka oli lentokoneruuaksi todella hyvää ja arvostin metallisia syömävälineitä, muovisten sijaan. Kaikki juomat oli koko lennon ajan ilmaisia. Perille päästyämme täytimme maahantulolomakkeen (viisumia ei tarvitse) sekä terveysselvityksen. Näitä varten on oltava hotellin nimi, osoite ja puhelinnumero tiedossa. Mauritiuksella ei esiinny Malariaa, joten mitään ylimääräisä rokotteita meillä ei ollut muutakuin hepatiitti-A rokote (perus rokotteiden lisäksi). Laukut vielä läpivalaistiin lentokentällä, missä vaihdoimme myös käteistä, välityspalkkio oli 0% ja kaikilla oli sama kurssi.

Lähdimme Mauritiukselle 9:ksi päiväksi kesäkuussa, koska silloin siellä on talvi eikä ole paahtavan kuuma, Mauritius on oikeastaan ympärivuotinen matkakohde. Meidän lomallamme oli asteita n. +24 - +27, ei siis liian kuuma. Aurinko paistoi joka päivä, mutta saaresta johtuen pilviä oli päivittäin ja saarella tuuli ihanasti, se teki lämmöstä sopivaa. Lämpötila oli jopa miehellenikin sopiva, sillä hän ei ole kuumien kohteiden ystävä. Lyhyitä showereita tuli muutaman kerran ja illat olivat leutoja, joten silloin sai laittaa pitkähihaista päälle.

Olimme Tjäreborgin kautta varanneet lentokenttäkuljetuksen, joka maksoi kahdelta meno-paluu 78 €. Siirryimme toiselle puolelle saarta hotelliimme shuttle bussilla n. tunnissa. Mauritiuksella on vasemmanpuoleinen liikenne, siihen tottui niin nopeasti että hyvä ettei Suomeen päästyämme itse ajaneet väärälle kaistalle. Lentokentältä hotellille matkatessa näkyi lähinnä köyhiä rakennuksia ja sokeriruokopeltoja, rakastin niitä! Saavuimme hotelliimme Le Victoriaan aamulla paikallista-aikaa kello 7.30. (Vain +1h aikaero Suomeen kesäaikaan, muuten +2h). Leuka meinasi tippua lattiaan kun ihailimme meidän rannalla olevaa häämatkan hotellia. Emme uskoneet sitä todeksi, että olemme ihan oikeasti täällä. Kaikki tuntui niin epätodelliselta, hotellimme oli sanattoman upea.

Emme olleet varanneet erikseen honeymoon pakettia, joten sen saadaksemme, olisi mukana pitänyt olla vihkitodistus. Meidät otettiin hotellissa hyvin henkilökohtaisesti vastaan, saimme vanilijasmoothie drinkit tervetuliaisiksi sekä märän rätin :D Ystävällinen henkilökunta vei meidät heti aamiaiselle merinäköala paikalle. Aamiaisbuffet oli aivan tolkuttoman mahtava, ei ole toista samanlaista tullut missään muualla vastaan! Aamiaisella oli monta pöydällistä vaikka mitä herkullista, kuola valuu vieläkin sitä muistellessa. En ole ikinä juonut ulkomailla kahvia, mutta koska olin nukahtamaisillani pystyyn vuorokauden matkustamisen jälkeen, oli pakko juoda. Se oli samettisen hyvää! Kaipaan sitä makua vieläkin.

Olin lukenut, että Mauritiuksen itärannikolla on pari astetta viileämpää, tuulee ja sataa herkemmin, kun taas saaren länsi ja pohjois-osassa on yleensä paremmat säät. Siksi olin valinnut hotellimme länsirannikolta, turistikeskus Grand Baien ja pääkaupungin Port Louisin välistä. Hotelli sijaitsi pienessä kylässä nimeltä Pointe Aux Piments. En ollut sen kummemmin perehtynyt paikkaan, vaan olin tällä kertaa keskittynyt lähinnä hotelliin. Luonto oli ylipäänsä täällä aivan erilaista, täällä tuli väistämättä hieman "olen Afrikassa" fiilis kun luontoa katsoi, ei voinut kuin ihailla! (alla olevat kuvat ovat kaikki hotellin lähettyviltä otettuja.)

Lähdimme tietenkin ensimmäisenä päivänä tutkimaan hotellialuetta ja pitihän sitä vettä saada ostettua ja illallakin jotain syödäkin. Päätimme lähteä hotellin ulkopuolelle, ensin kävelimme pitkää palmukatua jonka jälkeen ohitimme hotellin portit ja vartijat.

Sen jälkeen kävelimme suoraa tietä puoli kilometriä, eikä siellä ollut muuta kuin sokeriruokopeltoja.

Tulimme paikalliseen kylään, eikä ravintolan ravintolaa ollut missään. Ensin oltiin vähän kummastuneita, täällähän ei ole yhtään mitään! Olin jopa hieman hämmentynyt, että tästä ei ollut mainintaa matkanjärjestäjän sivuilla lainkaan. Olin tottakai olettanut, että hotellin ulkopuolella täytyy olla edes muutama ravintola...

Mutta sitten oivalsin taas, että voi juku! Tämähän on sitä, mistä olen koko ajan puhunut! En halua asua keskellä turistikeskusta, matkamuistomyymälöiden ympäröimänä vaan enemmän lähempänä paikallisia. Tämä oli nyt juuri nimenomaan sitä! Ei ollut kaupustelijoita eikä... No mitään muutakaan. Tai oli pieni monitoimikauppa josta saimme sitä vettä ja muuta pientä. Täältä puuttui kokonaan turistikeskuksen hektisyys ja hälinä, täällä oli juuri sitä mitä kaipasimmekin, rauhallista oloa. Hieman hölmöinä pörrättiin meidän kylässä ja todettiin, että näin se vaan on, meidän hotellimme perustuu siihen, että kaikki tapahtuu siellä, syöminen ja aktiviteetit.

Niinä päivinä kun päätimme olla ilman ohjelmaa, kului päivät todella hyvin hotellin alueella ja niinä päivinä kun haluttiin ohjelmaa, lähdimme taksilla muualle (lue erilliset postaukset niistä). Emme lopulta juurikaan viettäneet aikaa kylässämme. Hotellialue oli siis todella ihanan rauhallinen, luonnon ja paikallisten vieressä. Meillä ei ollut all inclusive pakettia (jälkiviisaana se olisi kannattanut ihan matkan varauksen yhteydessä kyllä ottaa tuohon hotelliin), koska olimme ajatelleet, että haluamme mennä eri paikkoihin syömään, eikä asua hotellissa ympäri vuorokauden. All inclusive olisi maksanut paikan päällä meille kahdelle 150 € päivä (puolihoito 75 € ilman juomia...). Huonepalvelun kautta olisi myös saanut tilata hotellihuoneeseen monipuolista ruokaa.

Lopulta söimme useimmiten hotellissamme iltabuffetissa. Hinta oli 35 € henkilö ilman juomia, mutta buffet oli niin kattava ja todella herkullinen, jälkiruokapöytineen, että oli hintansa väärti. Teimme usein niin, että joimme ja söimme hotellillamme hotellihuoneen laskuun, loppusumma oli lopulta todella paljon halvempi (koska söimme retkipäivinämme muualla), kuin että olisimme ottaneet All Inclusive-paketin. Hotellin buffetissa teema vaihtui joka päivä, oli Intialaista, Kreolilaista, Kiinalaista, Merimiehen buffet, ruokia ympäri maailmaa jne. Pakko sanoa, että ruoka Mauritiuksella oli todella herkullista!

Päivisin saatoimme vain maata hotellimme rannalla tai altaalla ja vaan rentoutua. Häämatkaan kuului tietenkin rentoutuminen, vailla murheita - hakuna matata. Täällä sielu lepäs ja silmät nauttivat näkemistään. Suorastaan rakastimme hotelliamme, se oli aivan mykistävä! Hotellissa oli 3 ravintolaa (kävimme vain yhdessä), baari, yksi iso uima-allas, kuntosali, sauna, spinningsali, hamam, hierontaa, tenniskenttä, lentopallokenttä. Sekä paljon aktiviteetteja, lapsille ohjelmaa, vesijumppaa, sukelluskeskus, paljon erilaisia vesiaktiviteetteja kuten lasipohjavene, kajakki, polkuvene, snorklausta, purjehdusta jne jne... Eli aika paljon kaikkea! Ymmärrän hyvin, että näillä saadaankin ihmiset jäämään hotellille.

Näistä kaikista aktiviteeteista, hyödynsimme ainoastaan snorklausta yhtenä päivänä. Menimme moottoriveneellä hieman kauemmaksi ja snorklailimme tovin. Näimme koralleja, turkoosin ja keltamustan kalan. Eräs Etelä-Afrikkalainen pieni tyttö oli käynyt snorklailemassa ennen meitä ja varoitti meitä, että siellä merellä on sitten TOSI kylmä! Emme palelleet, sillä meille siellä oli tarpeeksi lämmin!

Hotellissamme olisi voinut järjestää vaikka omat häät, jokunen hääpari taidettiin nähdäkin. Hotellin alue oli tosi kaunis, oli puistomaisia käytäviä ja kaunis ranta jota pitkin käveltiin päivittäin. Varsinkin auringonlaskun aikaan, olo oli kuin olisin tippunut suoraan johonkin matkanjärjestäjän katalogiin. Aurinko laski iltaisin jo 17.30, joten pimeä tuli puolen tunnin sisällä.

Ihastuimme myös Mauritiuslaisiin ihmisiin. He olivat aidosti ystävällisiä, mutkattomia, vilpittömiä, aitoja, rehellisiä, hyväntuulisia, hymyileviä ja huumorintajuisia. Kaikki tervehti ja katsoi silmiin. Meidän ja hotellihenkilökunnan välillä oli "hyvä kaveri" meininkiä, eli tosi leppoisaa palvelemista. Jos jokin asia on jäänyt Mauritiukselta mieleen, niin ehdottomasti ihmiset!

Eräänä päivänä odotti kukkakimppu huoneessa, olipa kiva yllätys! Muutenkin hotellin henkilökunta ja siivoojamme sai erittäin paljon kiitosta meiltä. Siivoojammekin, Salim tuli ensimmäisenä päivänä esittelemään itsensä kättelemällä. Ikinä, ole missään muualla tapahtunut näin. Huone siivottiin aamuin ja illoin.

Saimme myös eräänä iltana kirjeen hotel managementilta, kutsun rannalle cocktail tilaisuuteen! Olimme hyvin otettuja tästä kutsusta. Cocktail tilaisuuteen oli kutsuttu vain n. 12 henkilöä hotellin asukkaista. Tutustuimme, puolin jos toisin hotellin johtoon sekä tutustuimme toisiin cocktail kutsun saaneisiin, mm. Etelä-Afrikkalaisiin. Iltaisin järjestettiin hotellin baarissa iltaohjelmaa. Kävimme mm. katsomassa Intialaisen ja Kiinalaisen shown.

Voin lämpimästi suositella kohdetta, etenkin häämatkalaisille. Täällä hiekka on oikeasti valkoista ja meri turkoosia. Me ainakin tunsimme itsemme koko lomamme ajan tärkeiksi. Palvelunlaatu oli meidän hotellissa korkea ja hotelli tosi siisti. Täällä saa takuuvarmasti hemmottelua, nautiskelua ja rentoutumista.

Viimeinen ilta kului todella haikeissa merkeissä kummankin osalta, emme millään olisi tahtoneet jättää sitä ihanaa paikkaa taaksemme. Vietimme viimeisen illan rannalla, meren ja palmujen kohinaa ja heinäsirkkoja kuunnellen. Olemme aina lähteneet jokaiselta reissultamme mielellämme takaisin kotiin, mutta jokin pidätti meitä tuossa paikassa. Otti todella koville lähteä kotiin ja kun pääsimme kotiin, elimme pari päivää jossain Mauritius kuplassa. Nyt vasta häämatkan jälkeen tuntuu, että häät on nyt lopulta kruunattu. Se oli elämämme paras matka.