torstai 23. heinäkuuta 2015

Häämatkamme Mauritiukselle 06/2015

Ihan ensimmäiseksi! Todella iso ja lämmin kiitos häävieraillemme, jotka muistivat meitä ja tekivät tämän häämatkan mahdolliseksi. Me kun olimme toivoneet häälahjaksi avustusta maailman valloitukselle, valloitimme lopulta ainakin keväällä Sierra Nevadan huipun ja nyt Mauritiuksen.

Häämatkakohteen valinta ei ollut kovin helppo. Pyörittelimme monia erilaisia kohteita, mutta päätimme että lähdemme tällä kertaa kauemmaksi, johonkin mihin emme muuten välttämättä ikinä matkustaisi. Mieheni inhoaa pitkiä lentomatkoja, rantalomia sekä kuumuutta, joten päätimme sitten lähteä häämatkalle paratiisisaarelle rantalomalle, johon oli pitkä lentomatka ja jossa riitti aurinkoa ;) Mieheni ei olisi kuitenkaan lopulta tahtonut matkakohteesta lainkaan kotiin ja hänkin sanoi että tämä kohde on menneistä matkoista ehdottomasti TOP1:ssä tällä hetkellä!

Hänen versionsa matkasta lyhkäisyydessään oli taas: "oli kuuma, mutta hauskaa oli!"

Kuumuudesta puheen ollen. Päätimme siis lähteä Mauritiukselle näin kesäkuussa, koska silloin Mauritiuksella on talvi eikä ole paahtavan kuuma. Mauritius on oikeastaan ympärivuotinen matkakohde! Siellä on trooppinen ilmasto ja kaksi vuodenaikaa. Marras-toukokuussa siellä on kesä. Kesät siellä ovat kuumia ja kosteita (n.+30), eli sataa enemmän ja sykloneja saattaa esiintyä. Kun taas kesä-lokakuussa, heidän talvena on leudompaa, aurinkoisempaa ja kuivempaa, eikä sada yhtä paljon.

Kesäkuussa siellä on lämmintä keskimäärin n. +24. Meidän lomallamme oli asteita n. +24 - +27, ei liian kuuma vaikka ajoittain meinasi hieman kuuma ollakkin. Aurinko paistoi joka päivä, mutta saaresta johtuen pilviä oli päivittäin ja saarella tuuli ihanasti, se teki lämmöstä sopivaa. Lämpötila oli jopa miehellenikin sopiva. Lyhyitä showereita tuli muutaman kerran. Illat olivat leutoja, joten silloin sai laittaa pitkähihaista päälle.

Hotellin paikallinen ennuste

Varasimme häämatkamme Tjäreborgin Flex-loma valikoimista. Flex-lomalla saimme vapaasti itse päättää, minä päivänä matkustamme, kuinka kauan olemme ja millä lennoilla matkustamme. Tämä ei ollut siis suorastaan pakettimatka, vaan itse räätälöity matka. Lensimme ensin Vaasasta Helsinkiin (40 min), Helsingistä Pariisiin (3h) ja Pariisista Mauritiukselle (11h+). Lähtöä edeltävänä iltana, meinasin pilata mieheni lähtöfiiliksen kokonaan paljastamalla että "Niin joo! Finnmatkat olisi lentänyt suoraan Helsingistä, lentoaika olisi ollut vain n.11 tuntia". Olisi ehkä pitänyt vaan pitää omana tietonani :D Matka-aikamme oli nyt kaikenkaikkiaan n. 25 tuntia.

CDG Piano musiikkia D-terminaalissa

Välilasku Pariisissa, jossa ulkona +29

Koska pidimme Pariisin Charles De Gaulle lentokenttää kuulopuheiden perusteella pahamaineisena, päätimme heti että emme pakkaa kuin käsimatkatavarat mukaan koko reissulle. Hyvin muuten pärjäsimme! Itse pakkasin mukaan vain tennarit jalkaan, yhdet pitkähihaiset matkalle, laukkuun kesäkengät, 2 shortsit, 3 toppia, kevyet lökäpöksy caprit, pari kevyttä neuletta. Pyyhkeen jätimme suosiolla kotiin, koska tiesimme että hotellissa kuitenkin pyyhkeitä olisi. Koska sisältö oli kesävaate painotteista, olivat ne aika kevyitä, eikä pieni käsimatkalaukkukaan tullut edes täyteen.

Elinan matkalaukku

Käsilaukkujen ansiosta emme murehtineet, kerkeävätkö laukut koneeseen tai kerkeämmekö itse koneeseen, kun Pariisissa olisi todennäköisesti pitänyt hakea ne vielä ja chekata ne sisään uudestaan. Pariisin kentällä, oli henkilökunta todella ystävällisiä. Siirtyminen D-terminaalista E-terminaaliin sujui vaivatta tunnissa, seurasimme vain "connections flights" kylttejä. Vaihdoimme vain kerran bussia ja siirtymiset oli siinä, yhtä passin tarkastusta lukuunottamatta. Aivan kuten Mr.Bean lomailee elokuvassa, meinasi itseltäni päästä jatkuvasti "hola", "gracias", ei mennyt jakeluun että siellä puhuttiin ranskaa.

Olin varautunut hyvin pitkälle lentomatkalle. Mukana oli melatoniinia, korvatulpat, lentosukat, silmälaput ja niskatyyny. Tekemistäkin olin ottanut mukaan, vaikken niitä lopulta käyttänytkään; kryptovihko, kirja, puhelimeen ladattuja pelejä, (batterybank), kuulokkeet ja spotify. Kiva että oli spotify, mutta olisin ehkä voinut muistaa synkronisoida sen ennen matkaa, joten Helsinki-Pariisi välillä kuuntelin kesäkuussa pelkästään joululauluja, sillä se oli ainut albumi joka toimi offlinetilassa. Siinä vähän hymyilytti.

Kun astuimme Mauritiuksen koneeseen, oli jokaiselle matkustajalle jaettu pieni matkapussukka, joka sisälsi matkahammasharjan, pienen hammastahnan, kamman, silmälaput, korvatulpat, lentosukat ja kynän. Aivan mahtava! Saimme paluulennolla samanlaiset. Niitä oli sitten monet mukana.

Tykättiin muutenkin todella paljon Air Mauritiuksen koneesta (Airbus 340-300). Air Mauritiuksen lentohenkilökunta oli jo lentokoneessa niin ihailtavan mukavia, kuten määränpäässäkin oli. Ruoka oli lentokoneruuaksi todella hyvää ja arvostin metallisia syömävälineitä, muovisten sijaan. Kaikki juomat oli koko lennon ajan ilmaisia. Viihdejärjestelmä koneessa tietenkin oli, mutta minulla oli sellainen tuuri kumpaankin suuntaan, ettei omani pelittänyt kokonaan. Olimme varanneet ikkunapaikat menomatkalle. Business-luokan olisi saanut alkaen hintaan. 500-800 € per henkilö/suunta. Auts! Koneessa oli kuitenkin tosi kuuma! Vasta aamuyöllä alkoi tulla jo hieman viileää, silloin otin villasukkani käyttöön (yölennolla meillä oli koneen puolesta peitto ja tyyny). Suurin osa ajasta meni nukkuessa. Koneessa oli hyvin kansainvälistä porukkaa.

Lähdimme kotoa matkaan kohti lentokenttää siis kello 6.00 aamulla, Pariisissa meillä oli vajaa 5 tunnin vaihtoaika. Mauritiukselle perille päästyämme täytimme maahantulolomakkeen (viisumia ei tarvitse) sekä terveysselvityksen. Näitä varten on oltava hotellin nimi, osoite ja puhelinnumero tiedossa. Mauritiuksella ei esiinny Malariaa, joten mitään ylimääräisä rokotteita meillä ei ollut muutakuin hepatiitti-A rokote (perus rokotteiden lisäksi). Lentomme laskeutui Mauritiukselle, Mahebourgin lentokentälle seuraavana aamuna kello 6.00. Aurinko oli juuri nousemassa. Laukut vielä läpivalaistiin. Vaihdomme lentokentällä käteistä rahaa euroista rupiaiksi, välityspalkkio oli 0% ja kaikilla oli sama kurssi.

Olimme Tjäreborgin kautta varanneet lentokenttäkuljetukset, joka maksoi kahdelta meno-paluu 78 €. Taksikuskimme sanoi myöhemmin, että taksi olisi ollut halvempi, mutta heidän hinnastojaan kun katsoi, olisi taksimatka maksanut n. 110 €. Tietä häntä, mikä olisi lopullinen hinta ollut.

Siirryimme toiselle puolelle saarta shuttle bussilla n.tunnissa. Mauritiuksella on vasemmanpuoleinen liikenne, se oli aika hassua. Siihen tottui niin nopeasti, että hyvä ettei Suomeen päästyämme itse ajaneet väärälle kaistalle ;) Tässä vaiheessa olin kuoleman väsynyt, ettei ajatukset kulkeneet lainkaan! Olin lentokoneessa nukkunut aika huonosti, jatkuvasti heräillyt ja jalkoja oli särkenyt ja turvottanut lentosukista huolimatta.

Saavuimme hotelliimme Le Victoriaan aamulla paikallista-aikaa kello 7.30. (Vain +1h aikaero Suomeen kesäaikaan, muuten +2h). Leuka meinasi tippua lattiaan kun ihailimme meidän rannalla olevaa häämatkan hotellia. Emme uskoneet sitä todeksi, että olemme ihan oikeasti täällä. Kaikki tuntui niin epätodelliselta. Hotellimme oli sanattoman upea.

Emme olleet varanneet erikseen honeymoon pakettia, joten sen saadaksemme, olisi mukana pitänyt olla vihkitodistus. Meidät otettiin hotellissa hyvin henkilökohtaisesti vastaan, saimme vanilijasmoothie drinkit tervetuliaisiksi sekä märän rätin :D Murehdin bussissa hieman sitä, että kello on näin ja mitä jos hotellihuoneen saa vasta noin. Vannoin, että nukkuisin vaikka roskiksessa (tai vaihtoehtoisesti aurinkotuolissa) siihen saakka, hereillä en enää pysyisi. Ystävällinen henkilökunta vei meidät kuitenkin siltä istumalta aamiaiselle, merinäköala paikalle. Aamiaisbuffet oli aivan tolkuttoman mahtava, ei ole toista samanlaista tullut missään muualla vastaan! Aamiaisella oli monta pöydällistä vaikka mitä herkullista. Kuola valuu vieläkin sitä muistellessa. En ole ikinä juonut ulkomailla kahvia, mutta koska olin nukahtamaisillani pystyyn, oli pakko juoda. Se oli taivaallista!! Niin älyttömän hyvää!! Kaipaan sitä makua vieläkin! Kyllä maistui Suomalainen kahvi tämän jälkeen häijylle.

Aamiaisen jälkeen, menimme takaisin respaan ja saimme jo huoneen! Luojan kiitos! Nukuin vajaan tunnin ja olin sen jälkeen uusi ihminen! Hotelli oli iso, huoneemme oli kuitenkin suht. keskeisellä paikalla.

Kylpyhuoneen maisemat

Olin hotellia valittaessa lukenut, että Mauritiuksen itärannikolla on pari astetta viileämpää, tuulee ja sataa herkemmin, kun taas saaren länsi ja pohjois-osassa on yleensä paremmat säät. Meidän hotellimme sijaitsi länsirannikolla, turistikeskus Grand Baien ja pääkaupungin Port Louisin puolessa välissä, pienessä kylässä nimeltä Pointe Aux Piments. En ollut sen kummemmin perehtynyt paikkaan, vaan olin tällä kertaa keskittynyt lähinnä hotelliin. Lentokentältä hotellille matkatessa näkyi lähinnä köyhiä rakennuksia ja sokeriruokopeltoja (rakastin niitä!). Luonto oli täällä aivan erilaista. Alla olevat kuvat ovat kaikki hotellin lähettyviltä otettuja.

Täällä tuli väistämättä hieman "olen Afrikassa" fiilis kun luontoa katsoi, ei voinut kuin ihailla! Lähdimme tietenkin ensimmäisenä päivänä tutkimaan hotellialuetta ja pitihän sitä vettä saada ostettua ja illallakin jotain syödäkin. Päätimme lähteä hotellin ulkopuolelle, ensin kävelimme pitkää palmukatua jonka jälkeen ohitimme hotellin portit ja vartijat.

Sen jälkeen kävelimme suoraa tietä puoli kilometriä, eikä siellä ollut muuta kuin sokeriruokopeltoja.

Tulimme paikalliseen kylään, eikä ravintolan ravintolaa ollut missään. Ensin oltiin vähän kummastuneita, täällähän ei ole yhtään mitään! Olin jopa hieman hämmentynyt, että tästä ei ollut mainintaa matkanjärjestäjän sivuilla lainkaan. Olin tottakai olettanut, että hotellin ulkopuolella täytyy olla edes muutama ravintola. Kuvat Pointe Aux Pimentsistä.

Mutta sitten oivalsin taas, että voi juku! Tämähän on sitä, mistä olen koko ajan puhunut! En halua asua keskellä turistikeskusta, matkamuistomyymälöiden ympäröimänä vaan enemmän lähempänä paikallisia. Tämä oli nyt juuri nimenomaan sitä! Ei ollut kaupustelijoita eikä... No mitään muutakaan. Tai oli pieni monitoimikauppa josta saimme sitä vettä ja muuta pientä. Täältä puuttui kokonaan turistikeskuksen hektisyys ja hälinä, täällä oli juuri sitä mitä kaipasimmekin, rauhallista oloa.

Niinä päivinä kun päätimme olla ilman ohjelmaa, kului päivät todella hyvin hotellin alueella ja niinä päivinä kun haluttiin ohjelmaa, lähdimme taksilla muualle. Niin yksinkertaista! Emme juuri ollenkaan viettäneet aikaa kylässämme. Hotellialue oli siis todella ihanan rauhallinen, luonnon ja paikallisten vieressä. Hieman hölmöinä pörrättiin kuitenkin meidän kylässä ja todettiin, että näin se vaan on. Meidän hotellimme perustuu siihen, että kaikki tapahtuu siellä. Syöminen ja aktiviteetit. Meillä ei siis ollut all inclusive pakettia (jälkiviisaana se olisi kannattanut ihan matkan varauksen yhteydessä kyllä ottaa tuohon hotelliin), koska olimme ajatelleet, että haluamme mennä eri paikkoihin syömään, eikä asua hotellissa ympäri vuorokauden. All inclusive olisi maksanut paikan päällä meille kahdelle 150 € päivä (puolihoito 75 € ilman juomia...) Room servicestakin olisi saanut tilata hotellihuoneeseen monipuolista ruokaa.

Lopulta söimme useimmiten siis hotellissamme iltabuffetissa. Hinta oli 35 € henkilö ilman juomia, mutta buffet oli niin kattava ja todella herkullinen, jälkiruokapöytineen, että oli hintansa väärti. Teimme usein niin, että joimme ja söimme hotellillamme hotellihuoneen laskuun, loppusumma oli lopulta todella paljon halvempi (koska söimme retkipäivinämme muualla), kuin että olisimme ottaneet All Inclusive-paketin. Hotellin buffetissa teema vaihtui joka päivä, oli Intialaista, Kreolilaista, Kiinalaista, Merimiehen buffet, Ruokia ympäri maailmaa jne. Pakko sanoa, että ruoka Mauritiuksella oli todella herkullista. Monet ovat kysyneet, että mitä me siellä syötiin, täytyy sanoa, etten tiedä mitä olen syönyt! Tai ehkä tiedän, mutten muista.

Päivisin saatoimme vain maata hotellimme rannalla tai altaalla ja vaan rentoutua. Häämatkaan kuului tietenkin rentoutuminen, vailla murheita - hakuna matata. Täällä sielu lepäs ja silmät nauttivat näkemistään.

Suorastaan rakastimme hotelliamme. Se oli aivan mykistävä! Hotellissa oli 3 ravintolaa (kävimme vain yhdessä), baari, yksi iso uima-allas, kuntosali, sauna, spinningsali, hamam, hierontaa, tenniskenttä, lentopallokenttä. Sekä paljon aktiviteetteja, lapsille ohjelmaa, vesijumppaa, sukelluskeskus, paljon erilaisia vesiaktiviteetteja kuten lasipohjavene, kajakki, polkuvene, snorklausta, purjehdusta jne jne... Eli aika paljon kaikkea! Ymmärrän hyvin, että näillä saadaankin ihmiset jäämään hotellille.

Näistä kaikista aktiviteeteista, hyödynsimme ainoastaan snorklausta yhtenä päivänä. Menimme moottoriveneellä hieman kauemmaksi ja snorklailimme tovin. Oli kivaa pitkästä aikaa, vaikka tekniikka oli aluksi taas hakusessa, oksennusrefleksi ja hengityspaniikki. Odotimme kuitenkin hieman enemmän. Näimme nyt kuitenkin koralleja, turkoosin ja keltamustan kalan. Eräs Etelä-Afrikkalainen pieni tyttö oli käynyt snorklailemassa ennen meitä ja varoitti meitä, että siellä merellä on sitten TOSI kylmä! Kumma juttu, emme palelleet. Ehkä tällä suomalaisuudella on tällaisiakin hyviä puolia!

Hotellissamme olisi voinut järjestää vaikka omat häät. Jokunen hääpari taidettiin nähdäkin. Hotellin alue oli tosi kaunista, puistomaisia käytäviä ja kaunis ranta jota pitkin käveltiin päivittäin.

Kookoksia, sai varoa ettei tipu päähän

Uimassa ollessa, olisi ehkä jotkin uimatossut olleet hyvä korallien takia. Sen vuoksi jäi uimiset meressä hotellilla aika pulahdukseksi vain.

Kokemukseni mukaan, hygienia oli myös hyvä Mauritiuksella. Hotellialueet olivat siistit. Aurinko laski iltaisin jo 17.30, joten pimeä tuli puolen tunnin sisällä. Rannalla oli ihana ja romanttista kävellä auringonlaskun aikaan, olo oli kuin olisin tippunut suoraan johonkin matkanjärjestäjän katalogiin.

To be continued....... ;)
Tulen vielä kertomaan mitä teimme ja missä kävimme (+lopuksi yleiset mielipiteet)