keskiviikko 22. huhtikuuta 2015

Matkakertomus: Alanya, Turkki 05/2008

Menemme nyt vuoteen 2008 ja suuntana Turkki ja Alanya. Kävin Alanyassa ensimmäistä kertaa jo elokuussa 2005, jolloin oli aivan liian kuuma! Joten väliin saattaa eksyä muutamia mainintoja edellisestä reissusta.

Meitä lähti matkaan 7-hengen porukka, olimme kaikki, yhtä lukuunottamatta, työkavereita edellisestä työpaikasta, joten lähdettiin kivalla työporukalla matkaan. Sittemmin on porukka hajaantunut omille teillensä, mutta vanhaa työpaikkaa ja vanhan työpaikan ihania työkavereita lämmöllä muistelen! Lensimme suoraan Vaasasta Alanyaan, matkanjärjestäjänä Tjäreborg. Matka ei ollut kallis, muistaakseni n. 320-380 euron väliltä.

Alanya aamuvarhain

Lentoaika Vaasasta oli n. 4 tuntia, ei paha. Olimme perillä Antalyan kentällä aamuyöllä kello 3.00!! Antalyasta on vielä parin tunnin bussimatka Alanyaan. Olimme hotellissamme, Park Alanyassa vasta 6.30 aamulla ja arvaatteko olinko taas pahalla päällä, kun koko yö matkustettu ja yöunet ihan olemattomia. Onneksi oli taas uusi ihminen kun sai vähän nukuttua ;)

Hotelli oli tosiaan tämä: Park Alanya. Hotelli oli ihan keskiverto sopivan pieni hotelli, mielestäni hyvällä paikalla. Tästä oli todella lyhyt matka keskustaan ja satamaan. Aamiaisbuffet sisältyi hintaan. Hotellissa asui paljon nuorisoa, olihan tästä lyhyt matka menomestoille. Hotelli sijaitsi "Alanyan kukkulan" juurella. Eli ei selvästi kummankaan rannan puolella.

Park Alanyan allasalue

Edellisellä Turkin matkalla asuin tässä: Club Sidar. Tämä huoneistohotelli oli huomattavasti isompi ja enemmän lapsiperheille suunnattu, täällä oli lasten altaat ja vesiliukumäet. Hotelli sijaitsi Kleopatra rannan puolella. Koska kyseinen hotelli oli huoneistohotelli, oli huoneissa erillinen makuuhuone. Tämä tarkoitti sitten helteisenä elokuuna sitä, että ilmastointi oli olohuoneen puolella! Kuuma, kuuma, kuuma, kuuma! Ainut keino saada nukutuksi niin kuumassa oli kastella pyyhe jääkylmällä vedellä ja pitää sitä peittona, se tepsi, vinkkinä vaan! Tosin, ei mennyt kauaa ennenkuin pyyhe oli jälleen kuivunut, mutta olipahan kerennyt nukahtaa sillä välin. Elokuinen Turkki oli kuin olisi kuumassa saunassa viettänyt viikon, niin kostea ja kuuma se ilma. Club Sidarin lähellä oli vilkas ravintolakatu.

Club Sidar

Club Sidar hotelli sijaitsee tämän moskeijan vieressä. Tämä matka oli ensimmäinen kerta muslimimaahan. Aamuyöllä pelästyin kuollakseni kun viereisestä moskeijasta alkoi äijä rukoilemaan. Siis voi taivas, luulin oikeasti että joku maailman sota on syttynyt tai jotain vastaavaa. Eihän sitä nyt tämmöinen pohjoisen tyttö ollut osannut odottaa mitään tuollaista. Viikon aikana siihen kuitenkin tottui eikä enää siihen herännyt.

Turkissa muuten tulee vessoissa kaikki vessapaperit heittää roskikseen, eikä pönttöön näin by the way...

Moskeijoita oli siis melkein joka paikassa... Myös Park Alanyan parvekkeelta näki moskeijan tornin.

Päivät kului enimmäkseen joko altaalla, käppäilessä tai kaupoilla ihmetellen. Ensimmäisinä päivinä tottakai käveltiin ja ihmeteltiin lähiympäristöä. Alla lähiympäristöä.

Osa porukastamme ei muuten asunut meidän kanssa samassa hotellissa, he olivat varanneet toisen hotellin, Hacibey huoneistohotellin. Se sijaitsi vähän kauempana keskustasta, Kleopatra rannan puolella. Hotellin alapuolella oli jonkin sorttinen markkina-alue. Hotelli vaikutti kuitenkin kivalta.

Happy Hour:ereita oli monessa paikassa. Turkki on kyllä ollut minun ensikosketus drinkkeihin, niin näyttävän näköisiä ja hyviä! Mmmmm mansikkapirtelöä!

Niinä iltoina kun käytiin ulkona, kävimme mm. Robin Hoodissa, 4 kerroksinen baari, tosi kiva paikka! Täällä eräs työkaverini sanoi tarjoilijalle, että hänellä olisi tänään syntymäpäivä, saimme ilmaisen kakun. Vaikka todellisuudessa toinen työkaveri täytti vuosia vasta seuraavana päivänä. Haha. The Doors oli ihan ok mesta mutta Havana Club oli aika huono.

Robin Hood

Kävimme yhtenä päivänä basaarissa. Turkissahan joutuu tinkailemaan jatkuvasti. Hupparin sain n. 30-50 liiralla, kengät 30 liiralla. Hinnoista vielä, pizza oli n. 12 liiraa ja meidän suosikki dööneriä syötiin joka päivä 3 liiralla. Oli niin hyvää. Nam nam nam!

Tällä reissulla ei käyty Hamamissa, mutta viime Turkin reissulla kävin. Paljonkohan siitä vielä muistan... Jouduin johonkin isoon huoneeseen missä sai odottaa omaa selänpesu vuoroa, sitten oli vuorossa sauna ja lopuksi oli hieronta. Hamamit on suosittuja Turkissa.

Ihania kissun pentuja löytyi rannan tuntumasta kivien välistä... :)

Eräänä iltana hotellissamme oli turkkilainen ilta, siihen kuului ruokailu, ohjelmaa, napatanssia ja turkkilaista tanssia johon osallistuttiin. Oli ihan hauskaa.

Kleopatra rannasta on ollut puhe joten tässä on Kleopatra rantaa... Turkissa on auringonlaskut tosi ihania! Tai miksei ne ole muuallakin, sama aurinko laskee joka paikassa :)

Perinteisellä Alanyan veneretkellä kävin molemmilla reissuilla, ohjelma ja reitti oli samanlainen molemmilla kerroilla. Retki kesti n. 4 tuntia ja kiersi kukkulan ja jatkoi Kleopatra rantaa pitkin eteenpäin, välillä paatti pysähtyi jotta matkustajat pääsivät uimaan. Oli myös mahdollisuus kävellä erään kalliovuoren sisältä kallion toiselle puolelle ja hypätä sieltä alas. Paatin ohjelman vetäjä kiipesi kallion seinämää ylös, todella korkealle ja hyppäsi sieltä pää edellä alas. Muutenkin näillä päiväristeily veneretkillä oli viihdykettä matkustajille, erinäisiä esityksiä yms. Paluumatkalla näimme myös delfiinejä. Päiväristeilyllä oli viimeisimmällä kerralla ruokana spagettia ja kanaa, eli ruokailu ja juomat sisältyi risteilyyn.

Päiväristeilyllä oli pilvistä, tuuli ja oli kylmä, kunnes aurinko taas tuli esiin lämmittämään. Yleisesti Alanyassa oli viikon aikana nyt toukokuussa n. 28-36 astetta.

Loppu viikosta bongattiin paikallinen taksikuski joka vei meidät linnoitukselle 6 liiralla (kaikilta 5 hengeltä, loput 2 oli vuokrannut skootterin ja lähteneet omille teilleen). Taksikuski oli erittäin ystävällinen ja kertoi meille englanniksi linnoituksen historiasta ja yleisesti Alanyasta.

Koimme, että tämä vaihtoehto oli hinnaltaan ja kokemukseltaan huomattavasti parempi kuin se, että oltaisiin ostettu samainen matka matkanjärjestäjältä.

Tässäpä näitä kuvatuksia linnoitukselta

Linnoitus on siis melkein ehdottomasti näkemisen arvoinen Alanyassa käyville. Näin yleisesti vielä lopuksi, mielestäni toukokuussa oli sopivan rauhallinen turistisesonki ja myyjätkin olivat aika leppoisia ja hyvällä päällä kun taas elokuussa se katukaupustelijointi oli aika aggressiivista "stockmanin laatu, keskisen hinta" meininkiä ja sitten suututtiin jos lähdettiin kaupasta ostamatta mitään pois vaikka ensin hoetaan että "come and just see,you don't have to buy anything" ja sitten myyjä kiroilee ja näyttää keskaria kun ei kiinnostanutkaan.

Alanya on mielestäni monipuolinen kohde, joka sopii lapsiperheille, nuorille ja vanhoille :) Ja aurinkoa yleensä piisaa! Alanyasta löytyy varmasti jokaiselle jotakin, ainakin on ihan sopiva löhöilylomakohde vaikkakin joitakin saattaa häiritä muslimi kulttuuri/päällekäyvät myyjät, se siinä ehkä on huonona puolena kun ei saa kävellä rauhassa, tai saa jos vaan kävelee katse eteenpäin eikä pysähdy mihinkään!